W Czechach szkło łączy pokolenia

Zupełnie nie rozumiem fascynacji Polaków czeskim piwem. Uważam, że to produkt przereklamowany, zaś utożsamianie go z jakąś ponadprzeciętną jakością zdaje się być reliktem z innej epoki, a przy tym jest krzywdzące dla wielu rodzimych browarów. Cudze chwalicie, slogany naiwnie powtarzacie, a swojego nie znacie. Jedynym sensownym argumentem mogłaby być cena, ale… ale o alkoholu jeszcze będzie.

Dwaj Czesi, szklarze, ojciec i syn, osiemnaście lat różnicy, wspólne nazwisko, ale i imię: Jakub Berdych. Tytuł wystawy – „Jakub i ja” – w Galerii Szkła i Ceramiki nasunął się więc sam. Podczas wernisażu 6 października ich twórczość została tak dokładnie opisana przez pracownika BWA, że sami nie musieli nic dodawać. Mimo to Berdych senior się wypowiedział… tylko nikt nie raczył jego słów przetłumaczyć.

Berdych starszy – w czarnej kamizelce. Berdych młodszy – w czerni i okularach. Pracownik galerii – w niebieskich butach.

Dzieła Jakuba Berdycha starszego zgodne są z zasadą 3F (form follows function – forma podąża za funkcją), teoretycznie można je więc uznać za użytkowe. Tu przykładowo widać wazony:

Tę sztukę nazwałem wstępnie żółtą popielniczką. Tylko ile by trzeba palić, żeby ją zapełnić?

„United Colors of Benetton”, trochę jak żelki zwane gumisiami:

Jakub Bedrych młodszy działa odwrotnie. W jego pracach łatwiej jest się doszukać znaczenia, niż ich używać, np. do przechowywania wina mszalnego (ta interpretacja jest moja – jego nie znam).

A skoro już temat picia z powrotem wprowadziłem… Wernisaż zgromadził niemały tłum. Kulturalnie, a nawet ascetycznie, przepuściłem do stołu kupę ludzi. Zanim ja do niego już bez przeciskania się dotarłem, wina zdążyło zabraknąć. Dobrze, że zaraz potem wybrałem się na następny wernisaż.

Wystawa potrwa do 12 listopada.

, , , , , ,

  1. Dodaj komentarz

Skomentuj

