Irlandka przeciwko rasizmowi w Polsce

Tydzień temu w ramach projektu „Play Fair” odbyła się dyskusja nt. rasizmu stadionowego. Kolejnym punktem programu była zorganizowana również na Łokietka 5, przez Orlaith McAree, z pomocą stowarzyszeń Nomada i Nigdy Więcej, wystawa tablic informacyjnych. Zebrane materiały, które obejrzałem podczas wernisażu 21 października, przywołały wspomnienia. Już od paru lat nie widziałem we Wrocławiu Zadrugi. Chyba nawet od jednej z jej pierwszych manifestacji, wkrótce po powstaniu, z okazji 11 listopada. Tak, ta wystawa skupia się nie tylko na obecnych czasach, poprzez np. przedstawienie sylwetki Rogera Guerreiro, lecz również na dawniejszych. Bardzo mi się spodobał sam tytuł jednej z plansz: „Historia rasizmu w Polsce”. Jest coś uderzającego w tym prostym zestawieniu. Rasizm jako coś, czego staramy się pozbyć, ale równocześnie zjawisko mające u nas swoją historię. Właściwie to się nie powinienem dziwić. Przecież już w połowie dwudziestolecia międzywojennego Bruno Jasieński w swojej słynnej powieści pt. „Palę Paryż” krótko i z przekonaniem scharakteryzował swych rodaków: rasiści.



Śmiałem się w dawniejszych notkach, że podczas imprez organizowanych przez Łokietka 5 zdarza się, że Polacy do Polaków przez pomyłkę mówią po angielsku. Wreszcie sam dołączyłem do tego grona. Wszystko przez wolontariuszy z zagranicy. Z prawdziwym wstydem to dopiero jednak muszę się przyznać, że przez to, że byłem w stanie „my mind is like in five different places at the moment”, a co do mnie ludzie mówili, docierało do mnie nawet z parogodzinnym opóźnieniem, a poza tym wybierałem się na jeszcze jedną imprezę… zapomniałem ładnie sfotografować autorkę wystawy. W takim razie… Orlaith – druga od prawej:

To jeszcze nie koniec „Play Fair”. Przy okazji wernisażu sfotografowałem puchar i medale, które trafią do trzech najlepszych drużyn turnieju piłkarskiego, który odbędzie się w ten weekend pod Szkołą Podstawową nr 58 (ul. Składowa 2/4; w sobotę, 22.10, od godz. 11:00, czyli w momencie publikacji notki już trwa; w niedzielę, 23.10, od godz. 10:40), oraz krajobraz po losowaniu, kto z kim zagra.

Jak długo powisi wystawa… dopiszę, gdy się dowiem.

, , , ,

  1. Dodaj komentarz

Skomentuj

