MPK prosi o ciszę – w tramwajach

Siedziałem sobie porankiem 23 października 2015 r. w tramwaju i czytałem książkę. Niestety po zaledwie trzech przystankach sąsiednie miejsce zajęła młoda kobieta, która prawie natychmiast wyciągnęła telefon komórkowy, by przez kolejne dziesięć minut prowadzić normalnym głosem rozmowę z gatunku tych, które mogły poczekać albo nawet w większości w ogóle się nie odbyć. Przez ten czas, nie mogąc się skupić na lekturze, gapiłem się to w okno, to na logo Chanel na paznokciu owej gadatliwej pani obok, i zastanawiałem się, jak w sposób błyskotliwy i nie chamski zwrócić jej uwagę, że mi przeszkadza. Pomyślałem o rozpoczętej dopiero co akcji przygotowanej przez MPK i PWST mającej uświadamiać pasażerom, jak nie powinni się zachowywać w pojazdach komunikacji miejskiej. Przydałaby mi się jej ulotka.

Przesiadka do następnego tramwaju nie przyniosła do końca upragnionej ciszy. Chwilę po zajęciu miejsca usłyszałem kolejny kobiecy głos. Ta dziewczyna rozmawiała przynajmniej ciszej. Niestety normą w takich miejscach są telefoniczne pogaduszki bez ograniczania się w decybelach. Zdarza się, że w autobusie – oczywiście podczas czytania książki – słyszę wokół siebie nawet trzy takie konwersacje. Prawie zawsze prowadzą je kobiety, chociaż niedawno zadziwił mnie mężczyzna, który rozmawiał z kolegą o błahostkach przez kilkanaście minut. Walka z tym zjawiskiem nie była dotychczas szczególnie intensywna, przynajmniej we Wrocławiu. Podczas czerwcowej wizyty w Krakowie z zaskoczeniem i radością oglądałem więc w autobusie materiał rozpoczętej prawie rok temu akcji „Weźże gadaj ciszej!” pokazujący tłum pasażerów wręcz wściekający się na osobę korzystającą z telefonu, bo „nie chce słyszeć o twoich chorobach” itp. Nie znam skuteczności tej kampanii, ale sam przekaz wydał mi się mocny.

Teraz cieszą mnie wyświetlane we wrocławskich autobusach i tramwajach filmiki przygotowane wspólnie przez MPK i studentów PWST. Nie mają w sobie agresji krakowskiej akcji, ale są zrobione z wyobraźnią i poruszają więcej problemów. W dowcipny sposób dostaje się więc również m.in. ludziom niezdejmującym w pojazdach plecaków oraz nieustępującym pierwszeństwa wysiadającym. Perełką jest dla mnie komedia o zajmowaniu miejsca dla ciężarnych, cudownie zagrana przez młodego aktora. Poprawić należałoby tylko ten jeden filmik, który akurat najbardziej mnie w opisywanej sytuacji interesował. Jego główny bohater nie może się skupić na czytanej książce, bowiem ludzie wokół gadają głośno przez telefony. Niestety wyświetlone na końcu hasło odnosi się również do niego. Chociaż ma w tramwaju sporo wolnego miejsca, stoi w przejściu, czyli… sam przeszkadza – co w paru scenach jest nawet zaprezentowane – wsiadającym i wysiadającym. To zjawisko również często występuje i mnie drażni, dlatego zasmuciło mnie, że twórcy kampanii nie zwrócili na nie uwagi. Po wycięciu z filmu kilku ujęć w myśl zasady „spójrz na siebie, zanim ocenisz innych”, można go wyświetlać pod tytułem „Zapora drzwiowa”, „Blokada” lub „Bramkarz”.
https://www.youtube.com/watch?v=tuAMY3hN0uU&feature=youtu.be

Pomimo jednej niedoróbki jestem wdzięczny MPK i PWST za przygotowanie i wyświetlanie materiałów mających wpłynąć na zachowanie pasażerów. Mam nadzieję, że działania takie będą kontynuowane i że zobaczymy kiedyś ich pozytywne skutki. Jeszcze będą z nas ludzie.

PS Film akcji „Weźże gadaj ciszej!” MPK Kraków i Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu w Krakowie można obejrzeć na kanale YouTube ZIKITkrakow.
Filmy pt. „Plecaki atakują”, „Desperados”, „Łowca autobusów”, „Rozmowy niekontrolowane” i „Odkryta prawda” akcji „Komunikacyjny przegląd filmowy” MPK Wrocław i PWST można obejrzeć na kanale YouTube MPK Wrocław.

, , , , , ,

  1. #1 by szyja on Styczeń 10, 2016 - 11:32

    Same głupoty tu widzę. Weź się chłopie za normalne życie a nie pociskasz takie bzdety na blogu, którego nikt nie czyta.

  2. #2 by Krasnal Adamu on Styczeń 10, 2016 - 11:50

    Czyżby odezwał się naczelny troll antydutkiewiczowski z bloga „Wrocław nierządem stoi”, któremu się nie podoba, że ktoś może za coś chwalić MPK?

Skomentuj

