Garść wrażeń z pierwszego miesiąca Wro 2021

Rok 2021 wciąż przynosi zmiany w kalendarzu wydarzeń kulturalnych. Objęły one również dziewiętnastą edycję jednej z moich ulubionych imprez. Biennale Sztuki Mediów „Wro” w formie dostosowanej do sytuacji pandemicznej rozpoczęło się 12 maja i ma potrwać aż do 17 grudnia. Z pierwszej części rozciągniętego w czasie programu obejrzałem na żywo punkty transmitowane w internecie, a na miejscu – tylko instalację interaktywną „Odlew” przygotowaną przez Kolektyw Komunki.

Gdy 15 maja, w godzinach popołudniowych, dotarłem pod Wro Art Center, przed wejściem do budynku parę osób korzystało z porozwieszanych na stelażu i poustawianych pod nim metalowych „instrumentów”, w które można było uderzać bambusowymi kijkami. Do zabawy tej zaraz sam też dołączyłem. Do rury nie śpiewałem, ale posłuchałem, jak robią to inni.



Dyrektor Piotr Krajewski wzbogacił „koncert” m.in. bębnieniem w poduchę, na której jeszcze chwilę wcześniej siedział obok.


Na pozostałe wystawy nie dotarłem, co zdarzyło mi się po raz pierwszy od lat. Przyczyna była banalna. Organizatorzy biennale w tym roku z oczywistych przyczyn zrezygnowali z formy kilkudniowej serii wernisaży. Wskutek braku wyznaczonych co do godziny terminów zmalała mi motywacja – odkładałem wizyty na później, aż pewnego dnia się orientowałem, że niestety wszystko przegapiłem.

Problemów nie miałem za to z wydarzeniami transmitowanymi na żywo przez internet. Tu akurat jestem częściowo ucieszony. Owszem, w przypadku koncertów i performansów wolę być widzem na miejscu. Filmy jednak to co innego. Na wystawach prawie zawsze źle mi się je oglądało: wszystkie łącznie trwały nawet kilka godzin, bywało trudno trafić na początek, kręcący się wokół ludzie przeszkadzali w odbiorze. Teraz organizatorzy dawkują je w godzinnych zestawach wrzucanych na 24 godziny na serwisy internetowe, co uważam za duże udogodnienie. Nie mam nic przeciwko temu, żeby tak zostało już na wszystkie przyszłe edycje.

Z obejrzanych filmów do gustu szczególnie przypadły mi dwa, wyemitowane w zestawie „Replay”. Za obraz do „How To Disappear. Deserting Battlefield” produkcji austriackiego Total Refusal posłużyła gra komputerowa „Battlefield”. Narracja niesie antywojenny przekaz. Włosko-austriacki „Mhytnix” z kolei to psychodeliczna komedia, którą znacznie łatwiej i ciekawiej byłoby streścić, niż opisać, ale musiałbym zbyt wiele zdradzić. Moją uwagę zwrócił też „Adoration of the Mystic Lamb” Robina Lopveta wyglądający na inspirowany animacjami Terry’ego Gilliama dla grupy Monty Python, a także dwa filmiki z zestawu „Reboot”: „Ariane” Rodriga Gomesa i „It’s Not Our Duty” Daria Di Paolantonio.

Z garści transmitowanych koncertów i performansów rewelacyjny był dla mnie „Voidness of Touch”. Podczas swojego występu Gil Delindro produkował miłe dla mojego ucha dźwięki w pomysłowe, atrakcyjne dla oka sposoby. Wymienię tylko, że w użyciu były m.in. kamienie i misa z wodą.

Pozostaje mi jeszcze wspomnieć o drobnych wtopach organizacyjnych. Jedną z transmisji internetowych poprzedziła zapowiedź z wyłączonym dźwiękiem – nie wiem, co mówiła para konferansjerów, a może ułatwiłoby mi to zrozumienie pokazanych następnie dzieł. Zabawniejszym niedociągnięciem było prowadzenie dyskusji po angielsku przez kobietę kaleczącą ten język w zbyt dużym momentami stopniu. Gdy usłyszałem „fok juz”, przez dłuższą chwilę się zastanawiałem, co może oznaczać „fock use”, na myśl przychodziło mi zniekształcone „fuck you’s”, zanim wreszcie z kontekstu wywnioskowałem, że chodziło o „focus”.

Tak wyglądał dla mnie maj z 19. Biennale Sztuki Mediów „Wro”, edycją noszącą podtytuł „Reverso”. Impreza przeszła już do programu sierpniowo-wrześniowego. Nadal z zainteresowaniem oglądam i wciąż żałuję, że przegapiam.

, , , , ,

  1. Dodaj komentarz

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

%d blogerów lubi to: